RA

Reumatoïde artritis is een aandoening waarbij ontstekingen in gewrichten optreden, in bv de handen en voeten, schouders en knieën. Dit kan verschillende problemen in uw dagelijks geven, bv met lopen, werk, huishoudelijke taken, uitvoeren van uw hobby's.
De oefentherapeut kan u helpen bij het aanleren van gewrichtsbeschermende maatregelen, hoe u het aangedane gewricht het meest optimaal kunt belasten. Oefeningen gericht op uw situatie en klachten om de soepelheid en stabiliteit van het gewricht voldoende te houden.

Fibromyalgie

Is een complexe aandoening met verschillende klachten.
Met name de spierpijnen, moeheid en spanning in het lichaam staan op de voorgrond.
De oefentherapeut helpt u om bewegingen te zoeken die u gezonder kunnen laten bewegen, de klachten van de spieren zo optimaal mogelijk te minimaliseren. De belastbaarheid wordt vergroot door de conditie te verbeteren op de manier die bij u lichaam past en kijkend wat de mogelijkheden van uw lichaam hierin zijn.
Teven wordt er gebruik gemaakt van ontspanningsoefeningen en inzichten opgebouwd om met de pijn om te kunnen gaan. Alles gericht op uw persoonlijke situatie zodat uw kwaliteit van leven verbeterd.

Artrose

Een aandoening waarbij het kraakbeen in een gewricht wordt afgebroken. Dit komt veel voor in de handen, heupen, knieën, rug en nek.
Kan invloed hebben op vele factoren van uw dagelijks functioneren.
De oefentherapie gaat met u op zoek naar manieren om de gewrichten zo optimaal mogelijk te leren gebruiken, om de soepelheid van de gewrichten te vergroten en stabiliteit hiervan te laten toenemen.
Wanneer een operatieve ingreep noodzakelijk is, bereid de oefentherapeut u voor en staat voor u klaar voor de nabehandeling om op een zo juist mogelijke manier om te leren gaan met het nieuwe gewricht.

Links:
VvOCM  Landelijk Netwerk Chronische Pijn  Reumanetwerk  Slaapoefentherapie