Psychosomatische klachten

Psychosomatische klachten bestaan uit een geestelijk (psychisch) en een lichamelijk (somatisch) deel. Wanneer er op een of beide gebieden sprake is van onbalans of overbelasting, kunnen psychosomatische klachten ontstaan.
De therapie is gericht op het herstel van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning en op het versterken van uw persoonlijke kracht en kwaliteit. Samen met uw therapeut gaat u op zoek naar oorzaak van de klachten.

Behandeling

Deze bestaat uit therapeutische gesprekken in combinatie met lichaamsgericht werken, zoals ontspanning- en ademhalingstherapie, mindfulness, grounding, cognitieve gedragstherapie en taakgerichte hulpverlening.

Er wordt verder gekeken dan de lichamelijke klachten. Samen zoeken naar de oorzaak (stressor) van de klachten, waardoor klachtinzicht ontstaat.
Wanneer onderliggende problemen worden behandeld, hebben lichamelijke klachten geen of minder reden te bestaan.

Psychosomatiek therapie behandelt klachten zoals:

Hyperventilatie, overspanning, oververmoeidheid, burn-out, lichamelijke klachten zonder duidelijke medische oorzaak (SOLK) zoals bv hoofdpijn, spanningsgerelateerde klachten (bv werkstress), angst-en paniekklachten, verminderde assertiviteit, onzekerheid en laag zelfbeeld, prikkelbaar darmsyndroom, chronisch vermoeidheidssyndroom.

Links: VvOCM  Landelijk Netwerk Chronische Pijn  Reumanetwerk  Slaapoefentherapie