Wanneer pijn langer dan 3 maanden blijft bestaan, spreken we van chronische pijn.
Er is dan geen 1 op 1 relatie (meer) met het oorspronkelijk letsel, bv verwonding of infectie.
Vaak zijn er meerdere redenen waarom de pijn blijft. Dit is bij iedereen anders en hierom is het belangrijk inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie.

Chronische pijn beinvloedt naast het lichamelijk aspect, ook uw relaties, werk, vriendschappen, hobby's en hoe u de kwaliteit van leven ervaart.
De pijn gaat als het ware een eigen leven leiden met gevolgen voor uw dagelijks leven. U gaat bv bepaalde bewegingen vermijden uit angst voor de pijn of u gaat juist door de pijn heen bijten wat moeilijk of niet vol te houden is.

Wij helpen u weer grip op uw klachten te krijgen.
Dit dmv een effectieve behandelwijze: het Chronisch Pijn Protocol.
De behandeling richt zich niet op pijnvermindering maar op het minder leidend maken van de pijn in uw dagelijks leven.

Behandeling

Er wordt naar uw persoonlijke situatie gekeken, wat de gevolgen van de pijn voor u betekenen en op welke manier u  hier anders mee om kunt leren gaan.
Doel is dat u zelf invloed leert uitoefenen op de pijn, beter kunt functioneren en een betere kwaliteit van leven ervaart. Bij sommige mensen kan door anders met de pijn om te leren gaan, pijn vermindering worden bereikt.

Er wordt gewerkt met het leren omgaan met de pijn: hoe werkt pijn precies, hoe ontstaat het en welke factoren hebben invloed op de pijn. Behandelmethode bestaat oa uit gedachten over pijn veranderen, ondersteuning vragen, ontspannen, afleiding zoeken.
Gewerkt  wordt het met verbeteren evenwicht belasting-belastbaarheid, dmv aanreiken van handvatten voor een gezonde balans.
Het bewust leren worden lichaamssignalen die iets zeggen over spanning of ontspanning, het leren voelen van grenzen, (bewuste) keuzes leren maken en beter tegen de pijn kunnen.

Met al deze handvatten leert u gebruik maken van uw eigen mogelijkheden, vertrouwen in uw eigen lichaam te krijgen en rekening te houden met eventuele beperkingen.
Hierdoor krijg u weer grip op uw eigen leven en kunt u de activiteiten doen die u belangrijk vindt.

Link: landelijk netwerk chronische pijn

Links: VvOCM  Landelijk Netwerk Chronische Pijn  Reumanetwerk  Slaapoefentherapie